Politika dobrých úmyslů
Rubrika: Poznámky k událostem |
Útlá knížka nizozemského filosofa Hanse Achterhuise Politika dobrých úmyslů, která právě vychází v nakladatelství Barrister & Principal, by mohla mít podtitul Politicko-filosofický esej inspirovaný „Kosovem" a myšlenkami Hannah Arendtové a Niccollň Machiavelliho (rozsáhlou ukázku jsme přinesli v Proglasu 10/01, s. 16-24). Kniha stojí za pozornost, neboť pojednává o obecných otázkách morálky a emocí v politice a o vztahu intelektuálů a politiky na pozadí konkrétní události (zásahu NATO na území bývalé Jugoslávie) a rozebírá také špatné zkušenosti Nizozemců s rozvojovou pomocí ve třetím světě. Achterhuis studoval teologii a filosofii v Utrechtu a Štrasburku a kromě univerzit působil například ve Světovém diakonátu Nizozemské reformované církve a v Nizozemském centru pro cizince. Je mimo jiné autorem rozsáhlé práce De erfenis van utopie (1998, Dědictví utopie), která doufejme také spatří světlo světa v českém překladu.
Kniha popisuje nizozemskou mediální debatu v době kosovských událostí, jež se překvapivě podobala tomu, co jsme zažívali u nás, zvláště pokud jde o podivné válečné nadšení řady komentátorů a jejich agresivní okřikování každého, kdo vyslovil o intervenci nějaké pochybnosti. Podobně jako u nás došlo v Nizozemí k obrovskému vzedmutí emocí a morálního kýče, které zastřely skutečnou podstatu věci. Stejně jako u nás se i v Nizozemí v záplavě emocí velmi rychle zapomnělo, co bylo původním cílem intervence - ukončení násilí, ochrana lidských práv a položení základů multietnické společnosti - a že NATO spíše sehrávalo roli vzdušných sil jedné ze stran etnického konfliktu. Když se vede válka, je to jako když jednáme v mlze, a teprve když se prach usadí, můžeme zhodnotit události, parafrázuje Achterhuis známé pojednání Milana Kundery o tom, jak v průběhu času získáváme větší jistotu v hodnocení událostí.
Došlo u nás ale k nějakému zhodnocení kosovských událostí z odstupu?, napadne čtenáře nad Achterhuisovou knihou. Kde jsou všichni tehdejší zapálení obhájci bombardování, ohánějící se lidskými právy a častující v denním tisku své názorové protivníky nálepkami „protizápadní oportunista"? Sledovali pozorně další vývoj v této oblasti, nebo je toto téma přestalo zajímat současně s dopadem poslední americké bomby na Bělehrad? Zdá se, že po silném vzepětí mediálních emocí přichází vždy období lhostejného nezájmu - nová emocionálně vzrušivá témata odsouvají na okraj zájmu ta stará, na jejichž zhodnocení (natož pak poučení se z nich) nezbývá již čas. To je železná logika všech chronických emotivních průjmů, které pravidelně zahlcují naše média. Jejich cílem není problém co nejpřesněji popsat či vysvětlit, ale demonstrovat morální postoje. Téma se uchopí povrchně, nabije se emotivním obsahem, vyždímá se z něho, co jen jde, a rychle se najde nebo vytvoří emocionální téma nové. Proto také všude tam, kde visí ve vzduchu nějaké ušlechtilé morální pohnutky jdoucí ruku v ruce s černobílým nazíráním světa a emocemi, vidíme vždy ty stejné tváře.
Hlas morálky je absolutní, nepřipouští obojetnost. Morální protiklady jsou vždy černobílé, na rozdíl od těch politických, které charakterizují spíše šedivé odstíny, píše o vztahu morálky a politiky Achterhuis. Vyvolávání morálních politických tažení a emocí v politice je škodlivé, neboť kde jsou kýč a emoce, jde racionální uvažování stranou. Byl to případ Kosova, kdy jsme se nechali strhnout a dali přednost černobílému vidění, ale nijak jsme se z toho nepoučili. Podobné nálepky „evropský" a „protievropský" se opět objevovaly, když se moralizovalo o sankcích Evropské unie proti Rakousku po Haiderově volebním úspěchu a v menší míře i po vítězství Berlusconiho koalice v Itálii. A opakuje se to vlastně pokaždé, když někdo pronese nějakou kritickou poznámku na adresu Evropské unie. Přívalu emocí, kýče a planého moralizování jsme si užili po pádu druhé Klausovy vlády v roce 1997 a v loňských událostech kolem České televize, stejně jako v mnoha jiných mediálních taženích. Morálně angažovaný intelektuál, umělec či politik přeskakuje z jednoho emocionálního tématu na druhé, aniž by se na nad některým z nich poctivě zamyslel, a znovu a znovu se mýlí s panenskou nevinností.
Rubrika: Poznámky k událostem |