Řecká varianta je spravedlivější než skotská
Pokračování diskuse o volební reformě
Rubrika: Články a komentáře | Témata: Česká republika, volební systém
Jakub Charvát ve svém příspěvku (v Revue Politika 3/2009 – pozn. red.) reaguje na můj článek týkající se návrhu volební reformy. Dovolím si polemizovat se třemi tezemi, které v textu uvádí a na jejichž základě s původním článkem nesouhlasí.
V úvodu autor zpochybňuje charakter Saint-Laguëho volebního dělitele a posuzuje jej jako nejproporčnější volební přepočet, jenž malé strany nezvýhodňuje. Tento argument není pravdivý. Pokud totiž srovnáme obě diskutované varianty, tedy řeckou a skotskou, vyplyne, že poměr obou variant v kritériu disproporcionality výsledků je prakticky vyrovnaný (viz tabulky). Poměr by výrazně nezměnila ani varianta s pevným devítimandátovým bonusem, o níž se zmiňuji dále.
Tabulky: Poměr hlasů a mandátů u jednotlivých variant volební reformy
2006 | Procento hlasů | Procento mandátů (skotská varianta) | Procento mandátů (řecká varianta) |
---|---|---|---|
ODS | 35,38 | 40 | 42,5 |
ČSSD | 32,32 | 33,5 | 33,5 |
KSČM | 12,81 | 13 | 12,5 |
KDU-ČSL | 7,22 | 7 | 6 |
SZ | 6,29 | 6,5 | 5,5 |
2002 | Procento hlasů | Procento mandátů (skotská varianta) | Procento mandátů (řecká varianta) |
---|---|---|---|
ODS | 24,47 | 26,5 | 27,5 |
ČSSD | 30,2 | 37 | 37,5 |
KSČM | 18,51 | 20,5 | 20 |
Koalice | 14,27 | 16 | 15 |
1998 | Procento hlasů | Procento mandátů (skotská varianta) | Procento mandátů (řecká varianta) |
---|---|---|---|
ODS | 27,74 | 30,5 | 30,5 |
ČSSD | 32,3 | 39 | 40,5 |
KSČM | 11,03 | 12 | 11,5 |
KDU-ČSL | 8,99 | 9,5 | 9 |
US | 8,6 | 9 | 8,5 |
1996 | Procento hlasů | Procento mandátů (skotská varianta) | Procento mandátů (řecká varianta) |
---|---|---|---|
ODS | 29,61 | 36 | 41 |
ČSSD | 26,44 | 28,5 | 28,5 |
KSČM | 10,33 | 11 | 10 |
KDU-ČSL | 8,07 | 8 | 7 |
ODA | 6,36 | 7,5 | 5,5 |
SPR-RSČ | 8 | 9 | 8 |
Řecká varianta produkuje spravedlivější (rozuměj proporčnější, a tedy poměrnému systému více odpovídající) výsledky než skotská varianta. Zajímavé také je, že s výjimkou posledních voleb se Saint-Laguëho přepočet k malým stranám choval pokaždé daleko vstřícněji než Hagenbach-Bischoffova metoda.
Druhý Charvátův argument se týká povahy přepočtu v druhém skrutiniu. Podle něj splňuje znaky stranického blokového hlasování, a je tedy většinové. To je však pravda pouze za podmínky, že je daná technika použita i v prvním skrutiniu. V případě řecké varianty tomu tak ale není. Druhé skrutinium je jen doplňkové; přerozděluje mandáty, o nichž voliči již rozhodli – v osmi sdružených, resp. čtrnácti volebních krajích. Druhé skrutinium je tedy pouhou technikou přerozdělení zbylých mandátů, na niž voliči nemají přímý vliv. Odpadá tím i tzv. psychologický vliv volebního systému, o němž mluvil Giovanni Sartori a který počítá s tím, že voliči jsou při svém rozhodování ovlivněni mj. i parametry volebních systémů. Popisovat první skrutinium jako poměrné a druhé jako většinové je sice technicky správné, reálně je ale první skrutinium (nejen v počtu rozdělovaných mandátů) důležitější.
Třetím zásadním argumentem je autorovo tvrzení o typech smíšeného volebního systému. Tvrdí: „Podle toho, zda mezi jednotlivými úrovněmi volebního systému existuje nějaká vazba, rozlišují Wattenberg se Shugartem smíšený proporční systém (vazba existuje) a smíšený většinový systém (vazba neexistuje). Z hlediska ústavní podmínky na systém poměrného zastoupení by byl zřejmě ještě obhajitelný smíšený proporční systém, smíšený většinový systém ale jen stěží.“ Následně uvádí, že řecká varianta takovou vazbu postrádá, a proto je neústavní. Toto tvrzení je ale nepravdivé. Rozdělení bonusu je přímo závislé na počtu rozdělených mandátů v prvním skrutiniu; i z tohoto důvodu je jeho velikost neurčitá, „plovoucí“. Podobně by musel uvažovat i Ústavní soud. Nemohl by se omezit pouze na zrušení přidělení bonusu, aniž by zasáhl do první úrovně rozdělování mandátů. (Navíc upravená varianta, s níž přišel ministr Pospíšil a která hovoří o devíti pevně přidělovaných mandátech, uvedenou vazbu paradoxně ztrácí a Charvátovou perspektivou se volební systém stává smíšeným. Rovněž je třeba upozornit, že změnou dochází k „vybití“ kritických argumentů, že hranicí smíšenosti je deset mandátů a plovoucí bonus by ji mohl překročit.)
Autor v textu používá řadu dvojznačných tvrzení – srovnává navrhovanou Hagenbach-Bischoffovu metodu s tou z devadesátých let, ačkoliv vzápětí uznává, že byla aplikována v prostředí jiných volebních obvodů. V jiné části uvádí, že „není možné jednoznačně říci, zda při aplikaci řecké varianty půjde o smíšený systém“ a také relativizuje pozitivní dopad „řeckého“ návrhu na Stranu zelených. Oproti současnému volebnímu systému je však disproporcionalita nižší. Stejně tak Charvát neurčuje přesně ani výsledný bonus a nebere v potaz, že by nedosahoval nominálního počtu všech přidělených mandátů vítězné straně, ale pouze takového počtu, o nějž by se tento počet lišil od případného jiného typu přidělování mandátů (např. d´Hondtova), při kterém by vítězná strana dostala jinou (největší) část mandátů.
Navrhovaná změna volebního zákona jistě není bez chyb a je podmíněna stranickou realitou. Na druhou stranu činí volební systém spravedlivějším a více odpovídajícím demografickému složení ČR.
V souvislosti s pádem vlády je schválení volební reformy méně pravděpodobné, nicméně vstřícný krok ODS stanovit pevný bonus devíti mandátů je ústupkem jak lidovcům, kterým se nezamlouvala eventualita příliš velkého bonusu, tak i kritikům reformy, kteří operovali s číslem deset jako hraničním. Přestože stanovení pevného bonusu není ideální (Ústavní soud jej může zrušit, aniž by se změna dotkla prvního skrutinia; existuje tedy hrozba „volební krize“, resp. nerozdělení všech mandátů), je stále v mantinelech programového prohlášení vlády a napomáhá řešení situace, jíž jsme byli v Poslanecké sněmovně v poslední době svědky – nekontrolovaného přeskupování poslanců a permanentního vyvolávání nedůvěry v občanech.
Dosud se při komentářích o návrhu používala řada argumentů, často však operovala na teoretické, nikoliv praktické bázi. Rozhodnutí o změně volebního systému je však vrcholně politické. Přistupujme proto tak i k předloženému návrhu.
Autor je výkonným redaktorem CEVRO Revue.
Rubrika: Články a komentáře | Témata: Česká republika, volební systém