Pegida je pokračováním saské tradice
Rubrika: Zaujalo nás... | Témata: Německo, Alternativa pro Německo, salafismus, PEGIDA
Dvacet pět let po východoněmecké revoluci vyrazilo 16. prosince do ulic Drážďan 15 tisíc lidí podpořit demonstraci hnutí proti islamizaci Pegida. Michael Lühmann však považuje odkazy demonstrantů na tradici roku 1989 za cynickou. Pegida nepokračuje v tradici boje za svobodu a demokracii, ale spíše ve smutnější saské tradici.
V žádné jiné spolkové zemi není tak hluboce zakořeněné nepřátelství vůči jakékoliv jinakosti. Ultrakonzervativní hesla koketující s krajní pravicí jsou běžnou součástí saské politiky už od devadesátých let. Nepřátelství vůči všem, kteří se nějak odlišují od domnělé normy – ať už nábožensky, sociálně, etnicky nebo životním stylem – je běžnou součástí saského politického diskursu. V zemském sněmu se to netýká jen extremistické NPD (která z něj letos po dvou volebních obdobích vypadla), ale i konzervativní CDU a nové Alternativy pro Německo (AfD).
Roku 1991 celým Německem otřásla vlna násilí proti cizincům v saském městě Hoyerswerda. Lipsko v devadesátých proslulo pochody pravicových extremistů k památníku Bitvy národů. A v neposlední řadě k Sasku patřila více než deset let teroristická skupina NSU.
Ve volbách do zemského sněmu v roce 2004 získala NPD 9,2 %, jen o půl procenta méně než SPD. Že se do té doby žádná krajně pravicová strana do sněmu nedostala přisuzuje tomu, že saská CDU a její mládežnické křídlo Junge Union tento prostor úspěšně vyplňovaly a nikoho do něj nepustily.
Od roku 2004 se pak saským zemským sněmem rozezněly projevy o drážďanském „bombardovacím holokaustu“ a na něj pak navazují každoroční neonacistické pochody na výročí spojeneckého bombardování Drážďan. Lidé, kteří proti nim protestují, jsou často vykreslování jako totalitáři a odpůrci svobody projevu.
Demonstranti se jako součást této krajně pravicové tradice nevidí. Náležejí však k tomu, co Wilhelm Heitmeyer nazývá extremismem středu, který je v Sasku poměrně rozšířen. Ve volebním okrsku Bautzen (Budyšín) V získaly NPD a AfD celkem 26 % hlasů, což může do jisté míry ilustrovat politický potenciál hnutí Pegida. Ale i to, že saská CDU nadále nedokáže zaplňovat krajní okraje v konzervativní části politického spektra.
Na jihu a východě Saska existuje oblast, kterou lze nazvat ultrakonzervatvním, radikálně evangelickým biblickým pásem. Obyvatelstvo podporuje zákaz interrupcí, odmítá homosexuální sňatky, má problém s rovnoprávností a názorovou pluralitou. Vyznačuje se odporem vůči migrantům, muslimům a levičákum. V minulosti významnou část těchto pozic dokázala pokrývat místní CDU.
Aktuálně na jejich zastánce cílí především AfD a Pegida. Odmítání potratů a eutanázie z náboženských důvodů, restriktivní přistěhovalecká politika, ochrana tradiční rodiny, „genderové ideologie“ a islamofobie jsou součástí ideologie Beatrix von Storchové nebo Frauke Petryové z AfD. Jejich vliv sahá od radikálně liberálních přes ultrakonzervativní, ultrakatolické a evangelikální až po radikálně pravicové kruhy a média.
Aktuálně na jejich zastánce cílí především AfD a Pegida. Odmítání potratů a eutanázie z náboženských důvodů, restriktivní přistěhovalecká politika, ochrana tradiční rodiny, "genderovéideologie" a islamofobie jsou součástí ideologie Beatrix von Storchové nebo Frauke Petryové z AfD. Jejich vliv sahá od radikálně liberálních přes ultrakonzervativní, ultrakatolické a evangelikální až po radikálně pravicové kruhy a média. Argumentace „Vlastenecké platformy“ (Patriotische Platform) v AfD pak plynule přechází ke krajně pravicovým pozicím. Ty jsou pevnou součástí saské politické tradice.
Z německého zdroje zpracoval Bohumír Žídek
Rubrika: Zaujalo nás... | Témata: Německo, Alternativa pro Německo, salafismus, PEGIDA